« Inici | » | » | » | » | » | » | » | » | » | »

CURS INTENSIU de Teatre de l'Oprimit



- Eines teatrals per a la transformació social -

Quan: dissabte 17 i diumenge 18 de setembre.
A on: Ateneu Cultural Roig (C/ Cuidad Real 25). L3 Fontana – L4 Joanic Horari: de 10h a 14h i de 15:30h a 19 (15 hrs).
Preu: 120 € (100 € per a sòcies i socis)
Inscripcions: carles.vidal@pangea.org basgus@gmail.com


Qué és el Teatre de l’Oprimit?

Davant d’un auditori ple, el mestre va rellegir el conte del Flautista de Hamelin. Quan va acabar, es va dirigir al que ens aplegàvem a la sala i ens va demanar, ¿Quina penseu que és la moralina d’aquesta història? Qui més qui menys va respondre que quan es fa una promesa cal complir-la. Aleshores, el mestre, ens va cridar l’atenció sobre una altra possibilitat. Potser el conte també ens permetia reflexionar sobre el poder d’un flautista per mobilitzar una comunitat, per fer front als poderosos i exigir-los responsabilitats. D’alguna manera, ens situava en la pista del poder noviolent de l’acte creatiu.

Després de sis anys d’experiència individual amb altres associacions i companyies teatrals, els sis components d’Impacta Teatre vam decidir renovar el nostre compromís amb el teatre com a eina d’intervenció social; és a dir, com una oportunitat per a afrontar els nostres conflictes de forma noviolenta i de buscar conjuntament les alternatives. És cert que, com el flautista, creiem en el poder noviolent de l’acte creatiu però no és menys cert que ens dediquem al teatre perquè no sabem fer una altra cosa, perquè sentim la necessitat, la pulsió vital d’expressar i expressar-nos i perquè com diu Eduardo Galeano: “al fin y al cabo, actuar sobre la realidad y cambiarla, aunque sea un poquito, es la única manera que tenemos de comprobar que la realidad es transformable”

La nostra experiència en el treball a les presons, amb adolescents, amb grups de dones o comunitats dividides per la violència política, ens diu que no sempre és possible planificar els processos de transformació de forma cognitiva. La racionalitat intel·lectual és només un element de l’experiència humana i segurament el que més desitja controlar els altres. En canvi, el procés artístic, i en el nostre cas el teatral, trenca amb el que pot ser racionalment comprés. Primer juguem, sentim, ens emocionem i només després tornem a l’espai de comprensió on poder analitzar, repensar i donar significat al que hem viscut. És en aquest sentit que el teatre és converteix en una forma d’expressió artística i alhora ens ajuda a coneix-se’ns a nosaltres mateixos mentre fem de mirall del nostre entorn i de retruc, del món en què vivim.

El teatre de l’oprimit ens permet recuperar aquest llenguatge que, en realitat, ja ens pertany, el sentit artístic que tots i totes portem a l’interior. Així aprenem a conviure en societat jugant al teatre. Aprenem a sentir, sentint, a fer, fent, a actuar, actuant. Com apuntava el pare del TO, Augusto Boal, tot plegat es tracta de fer un assaig per a la realitat.

El teatre crea espais de llibertat on podem alliberar els nostres records, les nostres emocions i la nostra imaginació. Ens ofereix eines i estratègies per analitzar els nostres conflictes i buscar-hi alternatives.

Tractant-se d’un teatre alliberador és indispensable que els participants comparteixin els seus propis conflictes. Així, a través de diferents jocs i dinàmiques del Teatre de l’Oprimit, i treballant a partir de les eines pròpies del Teatre Imatge i el Teatre Fòrum, el grup acabarà creant una peça teatral en la que es reflecteixi la seva realitat. Res és més potent que realitat posada en escena.

¿Qui som?

GUS BAS:
Psicòleg, pedagog teatral i actor. S’ha format amb els millors especialistes en Teatre Social i Teatre de l’Oprimit: Augusto Boal i Julian Boal (Brasil), Allan Owens (Anglaterra), Sanjoy Ganguly (Índia), Till Bauman (Alemanya), Adrian Jackson (Anglaterra) i Roberto Mazzini (Itàlia).

És fundador de l’associació Impacta Teatre, amb seu a Barcelona i especialitzada en aquest tipus de teatre des de 2005. Al 2008 co-funda i apadrina la primera companyia de TO a Lleida, La Comunicativa, i al 2010 inicia aquest mateix camí a la província de Tarragona amb l’objectiu de multiplicar al màxim els seus coneixements.

Des del 2002 treballa per tot el territori espanyol fent servir aquestes tècniques amb diferents col·lectius considerats en risc. Dirigeix sessions de Teatre Fòrum i imparteix cursos de formació i tallers d’intervenció.

CARLES VIDAL:
Llicenciat en periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), durant vuit anys coordina del programa d’Educació de l’Escola de Cultura de Pau de la UAB. Actor, autor i director de teatre, s’ha format amb els millors especialistes en Teatre Social i Teatre de l’Oprimit: Augusto Boal i Julian Boal (Brasil), Allan Owens (Anglaterra), Sanjoy Ganguly (Índia), Till Bauman (Alemanya), Adrian Jackson (Anglaterra) i Roberto Mazzini (Itàlia).

És fundador de l’associació Impacta Teatre, amb seu a Barcelona i especialitzada en aquest tipus de teatre des de 2005. Ha estudiat a l’obrador de la Sala Beckett direcció escènica amb Glòria Balaña; dramatúrgia amb Rafael Spregelburg i Gabriella Izcovich i escriptura Dramàtica amb Victoria Szpunberg i Paco Zarzoso. També participa amb Enrique Vargas en la formació permanent en Teatre dels Sentits, en entrenament actoral amb el director argentí Alejandro Catalán i en dansa teatre amb Mercedes Boronat. Ha format grups de joves i adults en teatre com a intervenció social i de l’oprimit a Espanya, Nicaragua i Argentina. És l’autor de l’espectacle “Pan y Circo” i l’autor i director de “No vaig demanar néixer”, tots dos estrenats amb èxit de públic i critica a l’Antic Teatre de Barcelona.

OBJECTIUS DEL TALLER:
- Donar a conèixer una eina per a la transformació social, la provenció i la resolució de conflictes de forma creativa i noviolenta.
- Introduir, a través de la pràctica, el Teatre de l’Oprimit: origen, antecedents, filosofia i branques.
- Oferir una metodologia de treball per a afrontar les opressions de forma activa, col·lectiva i creativa.
- Establir un espai d’expressió lliure i creativitat on poder treballar de forma cooperativa, potenciant l’autoestima, l’escolta, el respecte i la responsabilitat.
- Posar a la pràctica les metodologies que utilitza el Teatre de l’Oprimit com a eina d’integració, prevenció, creixement personal, enriquiment cultural i de lluita contra l’exclusió.
- Estimular la utilització del teatre participatiu com a forma alternativa d’aprenentatge i de reflexió social.

Curs basat en les tècniques de Teatre de l’Oprimit creat per Augusto Boal. Dirigit a actors i no-actors (directors/es de teatre, educadors/es, pedagogs/es, psicòlegs/es, professors/es o persones en contacte amb el treball social, l’educació per a la pau i la resolució de conflictes).

CONTINGUTS:
1 - Jocs d’entrenament.
2 - Introducció de conceptes.
3 - Teatre Imatge.
4 - Teatre Fòrum.
5 - Tècniques d’assaig.
1 Jocs d’entrenament:
1.A Jocs per a treballar la confiança.
1.B Jocs per a despertar els sentits.
1.C Jocs de coneixement i coordinació del cos.
1.D Jocs de concentració.
1.E Jocs cooperatius.
2 Introducció de conceptes:

A través de la pràctica anirem introduint conceptes relacionats amb el Teatre de l’Oprimit (opressió - opressor - oprimit, víctima, violència/noviolencia, lluita, joker, fòrum, etc). A més coneixerem els orígens, la filosofia i les diferents branques del TO.
3 Teatre Imatge:
4.A. La importància de l’expressió corporal com a llenguatge universal.
4.B. A través del llenguatge corporal analitzarem situacions de conflicte.
4.C. “De la imatge real a la imatge ideal”.
4 Tècniques d’assaig:
4.A Aprenentatge dels recursos i les tècniques que es poden fer servir a l’hora de muntar una peça de teatre fòrum.
4.B Desenvolupament pas a pas del procés de creació de la peça.
5 Teatre fòrum:

Escollirem situacions conflictives proposades pels propis participants del curs que es desenvoluparan i es treballaran per a crear una peça de Teatre Fòrum

Publica un comentari

« Inici | » | » | » | » | » | » | » | » | » | »